
Betal-appar är på väg att bli det mest populära betalsättet i Sverige, enligt studien ”Sverige Betalar 2023” som har undersökt svenskarnas betalvanor i över tio år. Studien har gjorts av Insight Intelligence i samarbete med Adyen, Swedbank Pay och Postnord Strålfors. Den bygger på svar från 1000 personer i åldrarna 16 till 74 år från hela landet som har svarat på frågor från Kantar Sifo.
Ökar i alla betalsituationer

Studien visar att betal-appar har ökat sin andel i alla betalsituationer, medan kortbetalningar har minskat. I dag är det bara när man handlar i fysiska butiker eller äter på restaurang som kortbetalningar är det vanligaste alternativet. Men även där är betal-apparna på uppgång, och kan snart gå om korten.
Ledande betalsätt i Sverige inom kort
Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence, meddelar i ett pressmeddelande att kontanterna blev omsprungna av betal-apparna för några år sedan i alla betalsituationer. Nu ser vi att korten också börjar förlora mark till betal-apparna. Om trenden håller i sig kommer de att bli det ledande betalsättet i Sverige inom kort.
Andra punkter i korthet
Utöver de breda svepen lyfter studien även fram en del intressanta punkter i korthet. Bland annat kan man läsa att den snabbast växande betaltjänsten just nu är Apple Pay. När det kommer till konsumentbeteenden så meddelar 75% att de anser det vara viktigt att kunna välja mellan olika betalsätt. Däremot är det allt svårare att hålla reda på vilka prenumerationer man har knutit anser hela 33%. Sett till sjunkande siffror kan man konstatera att hela 6% färre än två år tidigare tycker om självutcheckning.