En påminnelseavgift är en extra kostnad som du kan få om du inte betalar en faktura i tid. Det är ett sätt för den som har skickat fakturan att få ersättning för att du har dröjt med din betalning. En påminnelseavgift kan tillkomma när du köper varor eller tjänster, lånar pengar eller har andra skulder.
Enligt lag (1981:739) får en påminnelseavgift vara högst 60 kronor för privatpersoner. Det spelar ingen roll hur stor fakturan eller skulden är, avgiften får inte vara mer än 60 kronor. Det finns dock några undantag, till exempel får CSN ta ut en avgift för betalningspåminnelse på 450 kronor om du är sen med att betala tillbaka ditt studielån.
Du kan bara få en påminnelseavgift per faktura eller skuld. Om du fortfarande inte betalar efter att du har fått en påminnelse kan den som har skickat fakturan skicka fler påminnelser, men de får inte ta ut mer än en avgift. Om du inte betalar efter flera påminnelser kan fakturan eller skulden skickas vidare till inkasso, vilket innebär ytterligare kostnader och konsekvenser.
Du får betala en påminnelseavgift om du inte har betalat din faktura eller skuld i tid, det vill säga senast på förfallodagen. Det räcker inte att du har skickat din betalning på förfallodagen, den måste också ha kommit fram till mottagaren. Om du vet att du inte kommer att kunna betala i tid kan det vara bra att kontakta den som har skickat fakturan och försöka komma överens om en annan lösning, till exempel en avbetalningsplan eller ett senare förfallodatum.
Om du inte betalar en påminnelseavgift kan det få olika konsekvenser beroende på vem du är skyldig pengar till. Om det är ett företag eller en bank som har skickat fakturan kan de skicka ditt ärende till ett inkassoföretag eller Kronofogden. Det kan leda till ytterligare avgifter, räntor och betalningsanmärkningar. Om det är en myndighet som har skickat fakturan kan de också driva in skulden genom Kronofogden eller ta ut andra sanktioner.
Det är därför viktigt att betala avgiften så snart som möjligt efter att du fått din betalningspåminnelse. Annars kan du också kontakta den som har skickat fakturan om du har några invändningar eller problem med betalningen.
Om du tycker att fakturan är felaktig, till exempel att beloppet, varan eller tjänsten inte stämmer, kan du bestrida den. Det innebär att du skriftligen meddelar den som har skickat fakturan att du inte godkänner den och varför. Det är bra att göra det så snart som möjligt, helst innan förfallodagen. Om du bestrider fakturan i tid behöver du inte betala den eller någon påminnelseavgift förrän tvisten är löst.
Långivare | Typ av lån | Påminnelseavgift |
---|---|---|
Coop Bank | Privatlån | 60 kr |
Northmill Bank | Kontokredit | 60 kr |
Morrow Bank | Blancolån | 60 kr |
Ferratum | Snabblån | 60 kr |
Nstart | Omstartslån | 60 kr |
Källa: Riksdagen.se – Lag (1981:739)
Stefan har haft ett brinnande intresse för frågor som rör privatekonomi så länge han kan minnas. Detta kombinerat med en akademisk bakgrund inom både ekonomi och humaniora samt mångårig erfarenhet inom den privata sektorn gör att uppdraget som analytiker och skribent passar som handen i handsken.
Idag är Stefan en av de främsta skribenterna och analytikerna på Kredity som hjälper dig att navigera bland lånen med hjälp av hans recensioner, guider och jämförande artiklar.